Logo CYCLO
Meerdaagse Sauerland

De Afdeling West van Cyclo ’78 heeft de route inmiddels vastgesteld, uitgezet en voorgereden. En het mag gezegd: het wordt weer een toprit!
Zaanse Schans

Dit jaar is de onderafdeling Noord van de Hollandtochtcommissie hoofdverantwoordelijke voor de organisatie. Zoals u allen weet heeft de onderafdeling Noord naast een passie voor fietsen ook iets met dijken en geschiedenis, dus dat wordt het thema van de 150 kilometer lange rit.

We starten nabij een van de vijf toeristische toplocaties van Nederland; de Zaanse Schans. Omdat het dan nog vroeg is kunnen we vóór de meute vooral Chinese toeristen over de Schans fietsen.

Als we een blik om ons heen werpen aanschouwen we daar de restanten van de eerste industriële revolutie in de vorm van de laatste van ooit 600 industriemolens die de Zaanstreek hebben gedomineerd in de zeventiende eeuw. Al die zaagmolens, hennepkloppers etc. hebben ervoor gezorgd dat wij Hollanders, met hulp van werkkrachten uit het oosten, nog verder weg onze rijkdommen van elders in de wereld konden vergaren.
Zaanse Schans 2

Klimmen en Dalen

Een van de zaken waar de Hollanders hun vele geld in staken was het droogmalen van de vele meren tot polders. In totaal zijn er honderden meren en meertjes ingepolderd in Noord-Holland en de meesten slingeren we langs vandaag. Met voortdurend aan de ene kant het boezemwater op een strak peil van 0,40 meter onder NAP, en aan de andere kant de strakke polder op soms wel 4 meter lager. Klimmen en dalen dus!

Opschepper

Belangrijke figuur bij al die inpolderingen was natuurlijk Jan Adriaanszoon Leeghwater. Deze waterbouwkundige is – net als uw gids van vandaag – geboren en getogen in het prachtige plaatsje De Rijp. Hiermee houdt de vergelijking op, want in tegenstelling tot uw bescheiden medeclublid was die Leeghwater een opschepper van jewelste, die met slimme trucs zichzelf de geschiedenisboekjes in wist te wurmen. Na de vele inpolderingen in Holland, waar Leeghwater een bescheiden rolletje in speelde, was de Rijper nog enkele jaren actief in Noord-Duitsland en Vlaanderen. En hij was druk met zijn plan om ook het enorme Haarlemmermeer in te polderen. Dat was een voor die tijd te ambitieus plan, dat pas rond 1850, met de komst van stoomgemalen en hogere grondprijzen gerealiseerd kon worden. Modern historisch onderzoek heeft overigens uitgewezen dat het plan van Leeghwater met de stand van techniek in zijn tijd best mogelijk was geweest!
Leeghwater

In De Rijp volgt een korte koffiestop met een versnapering aangeboden door de Afdeling West van Cyclo’78.

1400 kilometer

Het zouden een paar fantastische fietsweken langs de 1400 kilometer polderdijken van Noord-Holland kunnen worden, maar helaas moeten we keuzes maken. We fietsen vooral door en langs de zes grootste polders Beemster, Schermer, Heerhugowaard, Purmer, Wormer en Starnmeer. Deze zijn allemaal in een tijdsbestek van 25 jaar omdijkt, leeggemalen, ingericht en ontgonnen. We zullen hier en daar wat rond dijkwerkzaamheden moeten slingeren want inmiddels, na 400 jaar, zijn de dijken aan revisie toe en worden mede onder toezicht van uw gids opgeknapt.

Na circa 110 kilometer volgt een langere pauze, waar u traditioneel ook koffie en een versnapering krijgt aangeboden van de Hollandtochtcommissie. Tenslotte, na 150 kilometers dijken bent u inmiddels zelf ook opgeknapt en uitgewaaid en keren we terug op de parkeerplaats van de Burger King bij de Zaanse Schans.

De feiten over de 20e Hollandtocht:

  • 150 kilometer
  • 2 stops met aangeboden drank en versnapering
  • Start 8.00 uur bij Carpool Wormerland A7/N515 P+R (Zaanse Schans, Burger King)
  • Opgeven en coördinatie vervoer: Bouke Bunink: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Organisatie: Koos Woestenburg (06-33422579)

Holland, 15 mei 2019, De Commissie Hollandtocht


Komende activiteiten

juni
19

19-06-2019 18:30 - 20:30

juni
22

22-06-2019 05:00 - 19:00

juni
26

26-06-2019 18:30 - 20:30

juni
29

29-06-2019 08:00 - 16:30

juli
3

03-07-2019 18:30 - 20:30